آشنایی با انواع روغن موتور و کاربرد های آن ها

انواع روغن موتور، بر اساس ترکیبات سازنده آن


معدنی (مینرال)

روغن مینرال یا روغن پایه معدنی، نوعی روغن است که از تقطیر و تصفیه نفت خام به دست می‌آید. این روغن‌ها معمولاً شفاف و بی‌رنگ هستند. روغن مینرال نسبت به روغن های دیگر، قیمت کمتری دارد. در مقایسه با روغن‌های سنتتیک، ممکن است در شرایط سخت‌تر کارایی کمتری داشته باشد و پایداری کمتری در برابر حرارت و اکسیداسیون از خود نشان دهد.

نیمه سنتتیک

ترکیبی از روغن‌های معدنی و مصنوعی بوده که تعادلی از عملکرد و مقرون‌به‌صرفه بودن را ارائه می‌دهد. این روغن اغلب برای موتورسیکلت‌هایی در محدوده ۱۵۰ تا ۲۰۰ سی‌سی توصیه می‌شود.

مزایا: 

  • عملکرد بهتر در مقایسه با روغن‌های معدنی.
  • قیمت مناسب‌تر نسبت به روغن‌های تمام سنتتیک.
  • افزایش طول عمر قطعات موتور به نسبت روغن‌های معدنی.
  • بهبود عملکرد موتور در شرایط مختلف آب و هوایی

معایب:

  • عملکرد ضعیف‌تر نسبت به روغن‌های تمام سنتتیک در شرایط خاص.
  • نیاز به تعویض زودتر نسبت به روغن‌های تمام سنتتیک

صناعی (سنتتیک)

بر خلاف روغن‌های معدنی که مستقیماً از نفت خام استخراج می‌شوند، روغن‌های سنتتیک با استفاده از فرآیندهای شیمیایی در آزمایشگاه تولید می‌شوند. در فرآیند تولید روغن سنتتیک، مولکول‌های نفتی به صورت کنترل شده‌ای تجزیه و بازسازی می‌شوند، که منجر به ایجاد ساختاری یکنواخت و خالص در روغن نهایی می‌شود. این ساختار یکنواخت باعث می‌شود روغن سنتتیک در دماهای بالا و پایین عملکرد بهتری داشته باشد، در برابر اکسیداسیون مقاومت بیشتری نشان دهد و از قطعات موتور بهتر محافظت کند. روغن‌های سنتتیک می‌توانند عمر مفید موتور را افزایش دهند، مصرف سوخت را کاهش دهند و در شرایط سخت رانندگی، عملکرد بهتری ارائه دهند. 




انواع روغن موتور، بر اساس میزان گرانروی آن


عدد اول معمولاً 0، 5، 10، 15 یا 20 است و به شما می‌گوید که روغن در دماهای پایین چگونه عمل می‌کند.
بعد از آن یک "W" می‌آید که مخفف زمستان است.
عدد دوم بزرگتر است - 20، 30، 40، 50 یا 60، که به شما می‌گوید روان‌کننده در دمای 100 درجه سانتیگراد چگونه رفتار می‌کند.


10w/30: مناسب برای موتورهایی که حرارت کمتری تولید می کنند، مانند اسکوتر ها 

10w/40: روغنی همه کاره و مناسب برای طیف وسیعی از دماها و شرایط رانندگی. مناسب برای اغلب موتور های موجود در بازار ایران

10w/50: مناسب برای موتورهایی با حجم انجین 250 به بالا

10w/60: مناسب برای موتور های پرقدر که فشار بالایی تحمل می کنند مانند کراس

20w/50: مناسب برای اغلب موتور های هوندا (125-150-200)


نکات تکمیلی مهم

عوامل کلیدی که باید در انتخاب روغن در نظر گرفته شوند:


آب و هوا:
در آب و هوای سردتر، عدد اول پایین‌تر (مانند 10W) برای روشن شدن آسان‌تر، بهتر است. در آب و هوای گرم‌تر، عدد اول بالاتر (مانند 20W) برای حفظ روانکاری مناسب بهتر است.

نوع موتور:
موتورهای با عملکرد بالاتر ممکن است از روغن غلیظ‌تر (عدد دوم بالاتر) مانند 20W-50 بهره ببرند.

توصیه سازنده:
همیشه دفترچه راهنمای موتورسیکلت خود را برای درجه روغن خاص توصیه شده توسط سازنده بررسی کنید.

نوع کلاچ:
روغن‌های موتورسیکلت باید با کلاچ‌های مرطوب سازگار باشند، بنابراین از استفاده از روغن‌های خودرو که ممکن است حاوی اصلاح‌کننده‌های اصطکاک باشند و می‌توانند بر عملکرد کلاچ تأثیر بگذارند، خودداری کنید. همچنین دروغن مناسب برای کلاچ مرطوب نیز با روغن مورد استفاده در کلاچ خشک متفاوت است.